Unik

Pressemeddelelse: Unik indgår stort strategisk partnerskab med Main Capital Partners

Main Capital Partners køber den danske markedsledende branchespecifikke softwareudbyder, Unik System Design

Main Capital Partners (‘Main’) er glade for at kunne berette om underskrivelsen af købet af en majoritetsandel i Unik System Design (‘Unik’), en førende softwareleverandør med dyb branche- og domænekendskab inden for bolig- & ejendomsadministration og juridisk sagsbehandling. Main vil fungere, som en strategisk partner for ledelsesteamet og støtte Unik i den igangværende udvikling til en førende Software-as-a-Service-udbyder (‘SaaS’), understøttet af en international buy & build-strategi.

Unik blev grundlagt i 1985 og er en innovativ dansk branchespecifik softwareleverandør med +240 medarbejdere og konsulenter i Vejle, Aalborg, København og Warszawa. Med næsten fire årtiers erfaring har virksomheden positioneret sig med markedets mest anvendte softwareløsninger, der servicerer mere end 900 kunder lige fra store private og almene boligforeninger til advokatkontorer og juridiske afdelinger i hele Danmark.

Unik er i gang med en modernisering, ikke kun for at kunne levere en højere grad af effektivitet, automatisering og digitalisering til sine daglige brugere, men også for at rykke grænserne for, hvad der sker, når digital innovation møder dyb branchekendskab. I løbet af de næste par år vil de to nye SaaS-produkter, HabiCen til bolig- og ejendomsadministration og JustiCase til juridisk administration, gradvist erstatte de nuværende produkter, Unik Bolig og Unik Advosys.

Fremover vil Main aktivt støtte Unik i at fastholde det stærke vækstmomentum ved yderligere at udvide produktudbuddet til sine eksisterende kunder. Udover organiske vækstinitiativer vil strategiske supplerende opkøb være en vigtig søjle i strategien for at komplementere den innovative produktportefølje samt for at styrke markedspositionen, både i Danmark og i udlandet.

Jens Find, CEO of Unik System Design, kommenterer: “Vi var ikke på udkig efter en partner, men i vores dialog med Main indså vi det potentiale, som dette partnerskab kan bibringe. Efter 38 år som administrerende direktør og hovedejer er det mit klare indtryk, at det er den rigtige beslutning for Unik, vores kunder og vores medarbejdere. Vi fortsætter med den nuværende ledelse og de nuværende ejere bevarer et markant ejerskab på 40 %. For os er det mere et partnerskab end et salg.”

Tonni Rasmussen, CTO of Unik System Design, kommenterer: “Vores kunder stoler på vores evne til at innovere og udnytte vores brancheekspertise til at etablere benchmark for, hvordan software kan automatisere deres forretningsdrift. Udvikling af to banebrydende SaaS-produkter, HabiCen og JustiCase, er en del af den næste store innovation af Unik, med fokus på øget sikkerhed og driftseffektivitet. Jeg er overbevist om, at vores strategiske partnerskab med Main vil fremskynde denne overgang yderligere, hvilket gør os i stand til at fremskynde leveringen af næste generation af Enterprise-softwareløsninger.”

Wessel Ploegmakers, Partner at Main Capital Partners, konkluderer: “Unik har været på vores radar i lang tid, som en af de førende danske softwareleverandører, og vi er glade for at få muligheden for at støtte virksomheden fremadrettet i dens udvikling mod at blive en international førende SaaS-udbyder. Vi er overbeviste om, at vores fokuserede organiske vækstinitiativer kombineret med en selektiv køb-og-byg-strategi vil resultere i et forbedret værditilbud til eksisterende og nye kunder.”

Læs mere om Uniks nye retning her

Unik System Design
Unik System Design er en dansk softwarevirksomhed, der udvikler brancheløsninger til bolig- og ejendomsadministration og juridisk administration, med mere end 240 medarbejdere og konsulenter i Vejle, Aalborg, København og Warszawa. Unik har over 35 års erfaring med at skabe den mest effektive digitale hverdag for deres kunder, udvikle og forsyne udvalgte brancher med markedets mest brugte softwareløsninger.

Main Capital Partners
Main Capital Partners er en førende softwareinvestor i Benelux, DACH, Norden og USA. Main har 20 års erfaring med at styrke softwarevirksomheder og arbejder tæt sammen med ledelsesteamene i sin portefølje som strategisk partner for at opnå bæredygtig vækst og større fremragende softwaregrupper. Som en førende softwareinvestor, der administrerer private equity-fonde, der er aktive i Nordvesteuropa og Nordamerika, har Main 60 ansatte og kontorer i Haag, Stockholm, Düsseldorf, Antwerpen og et tilknyttet kontor i Boston. Main har over 2,2 milliarder euro i aktiver under forvaltning og har i øjeblikket en aktiv portefølje på over 40 softwaregrupper. Tilsammen giver disse virksomheder omkring 10.000 arbejdspladser.

For mere information kontakt venligst:

Main Capital Partners

Wessel Ploegmakers